Crucea este simbolul de căpătâi al creştinismului, reprezentând patima, moartea şi învierea Domnului. Identificată dintru început ca fiind „semnul Fiului Omului “ (Matei 24, 30), crucea arată calea urmării lui Hristos (imitaţio Christi). Toţi martirii au ochii aţintiţi asupra lui Iisus, care „a suferit crucea “, mărturisind că nu există experienţă a împărăţiei lui Dumnezeu fără cruce. Pentru Sf. Ignatie, Biserica îşi are rădăcina în lemnul crucii, creştinii fiind ramurile ei. Sf. Maxim Mărturisitorul spunea că toate creaturile, prin însăşi finalitatea existenţei lor, „se cer după Cruce “. În pietatea ortodoxă, venerarea Sfintei Cruci este nedespărţită de laudă a Învierii: „Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi Sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o mărim “.
Crucea - Vechi simbol cosmic, dar şi instrument de supliciu
Crucea este un vechi simbol cosmic (mult anterior apariţiei creştinismului), care reprezenta soarele şi armonia contrariilor. Punctul de întretăiere a braţelor ei simboliza centrul universului. Cele 4 braţe indicau cele 4 puncte cardinale. „Cruce“ vine de la cuvântul latin crux. - Ucis. Termenii stauros (în greacă) şi crux (în latină) înseamnau însă numai stâlpul vertical (crux simplex) de lemn, pe care mulţi condamnaţi la moarte erau răstigniţi. „Cuvântul grec pentru cruce, stavros, însemna în sens propriu tot un stâlp vertical sau un element al unui gard, de care se putea atârna vreun lucru oarecare, sau care se putea folosi pentru a împrejmui o bucată de pământ. (...) Şi la romani termenul crux (din care derivă cuvântul «cruce») pare să fi avut la origine sensul de stâlp vertical“ (The Imperial Bible Dictionary). Romanii au preluat metoda execuţiei pe cruce de la cartaginezi.
Încă din antichitate existau mai multe tipuri de cruci. Romanii se foloseau de trei feluri de cruci: crux comissa, denumită şi crucea Sfântului Antoniu, avea forma literei T; crux immissa, sau crucea latină veche, avea 4 braţe (+); crux decussata, sau crucea Sfântului Andrei, avea forma literei X. Mântuitorul a fost răstignit pe o crux immissa. Acest fapt apare şi în Sf. Scriptură, unde Matei (27, 37), Marcu (15, 26), Luca (23, 38) şi Ioan (19, 19) pomenesc despre titlul pironit deasupra capului lui Hristos (redat iconografic cu iniţialele I.N.R.I. - Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor).
Peste 400 de forme de cruci
Se cunosc circa 400 de forme de cruci, dintre care următoarele 3 sunt cele mai răspândite:
- Crucea Tău, în formă de T (litera greacă Tău), forma cea mai veche, cu origini în Orientul păgân.
- Crucea latină/catolică (crux immissa), cu 4 braţe inegale: (stâlpul vertical mai lung). Este forma cea mai răspândită la ora actuală.
- Crucea greacă/ortodoxă, cu 4 braţe egale: + (totodată simbolul actual al Crucii Roşii).
În afară de tipurile menţionate mai sus, de o răspândire mai largă se mai bucură:
- Crucea slavă/rusească (cu 6 braţe laterale, cele de la bază fiind înclinate).
- Crucea celtică (cu un cerc în mijloc), Crucea Sfântului Andrei (în formă de X).
- Crucea papală (cu 6 braţe laterale, cele din mijloc fiind mai lungi).
- Crucea trilobată (cu extremităţile în formă de treflă).
- Crucea sagitată (cu extremitatilre în formă de săgeţi), sau crucile unor vechi ordine cavalereşti, precum Crucea de Malta (cu braţele egale şi extremităţile mult lăţite).
- Svastica (vechi simbol păgân) este şi ea un fel de cruce (crux gammata).
În afară de tipurile menţionate mai sus, de o răspândire mai largă se mai bucură:
- Crucea slavă/rusească (cu 6 braţe laterale, cele de la bază fiind înclinate).
- Crucea celtică (cu un cerc în mijloc), Crucea Sfântului Andrei (în formă de X).
- Crucea papală (cu 6 braţe laterale, cele din mijloc fiind mai lungi).
- Crucea trilobată (cu extremităţile în formă de treflă).
- Crucea sagitată (cu extremitatilre în formă de săgeţi), sau crucile unor vechi ordine cavalereşti, precum Crucea de Malta (cu braţele egale şi extremităţile mult lăţite).
- Svastica (vechi simbol păgân) este şi ea un fel de cruce (crux gammata).
- Crucifixul - crucea mobilă, de obicei manuală, pe care e înfăţişat Iisus răstignit - a apărut cam prin sec. 10, cunoscând şi varianta Crucifixului complex (unde Iisus este reprezentat alături de îngeri, de Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi de Sfântul Apostol Ioan).
Extras din:
Florian BICHIR
Razvan CODRESCU
Lumea credintei, anul II, nr. 9(14)
Crucea Alfa şi Omega
| |
Această
cruce latină completată de literele Alfa şi Omega ne aminteşte că, deşi
Iisus Hristos a murit pe cruce pentru răscumpărarea păcatelor noastre,
el continuă să domnească veşnic peste Împărăţia Sa.
| |
Crucea cu ancoră
| |
Simbolizează
nădejdea creştinilor în ajutorul lui Iisus Hristos. Crucea a fost
utilizată şi ca emblemă a Sfântului Clement, episcop la Roma, despre ea
tradiţia susţinând că ar fi fost legată de o ancoră şi aruncată în mare
de împăratul Traian.
| |
Crucea Botezătorului
| |
Această
cruce greacă este suprapusă peste litera din alfabetul grecesc “chi”,
care este şi prima literă a numelui lui Hristos (Christos). Ea
formează o cruce cu opt braţe. Cum numărul opt este simbolul renaşterii
sau al regenerării, această cruce este frecvent utilizată drept cruce a
botezului.
| |
Crucea trilobată
| |
Este cea mai răspândită formă a crucii, ea evocând Sfânta Treime prin capetele sale în formă de trifoi.
| |
Crucea bizantină
| |
Crucea bizantină este folosită mai ales în Biserica ortodoxă greacă.
| |
Crucea Patimilor, în trepte
| |
Cele
trei trepte pe care este aşezată crucea latină simbolizează patimile
lui Iisus Hristos pe drumul Golgotei sau, mai ales, cele trei virtuţi
creştine, care sunt credinţa, speranţa şi iubirea.
| |
Crucea celtică, irlandeză
| |
Unul
din cele mai vechi simboluri folosite ale crucii. Această cruce era
folosită de celţii creştinaţi din Marea Britanie şi din Irlanda.
| |
Crucea învingătorului, a victoriei
| |
Această
cruce este completată cu prima şi ultima literă a numelui elenizat al
lui Iisus (IC) şi cu prima şi ultima literă a numelui elenizat al lui
Hristos (XC), în partea de sus, şi cu denumirea grecească pentru
victorie (NIKA), în partea de jos. Barele scurte amplasate deasupra
literelor indică faptul că este vorba de abrevieri.
| |
Crucea ornamentată (Crosslet)
| |
Cruce
formată din patru alte cruci de dimensiuni mai reduse, ansamblul fiind o
reprezentare grafică a răspândirii Evangheliei către cele patru zări
ale pământului. Această versiune ornamentată este aşezată pe un caroiaj care formează, la rândul său, alte patru cruci.
| |
Crucea răsăriteană
| |
Crucea
de această formă este utilizată în special de Biserica ortodoxă rusă.
Bara superioară reprezintă forma abreviată a inscripţiei “INRI” care a
fost aşezată deasupra capului lui Iisus Hristos din ordinul lui Pilat.
Semnificaţia barei inferioare înclinate s-a pierdut în negura istoriei. Potrivit
folclorului, se spune că Iisus Hristos ar fi avut un picior mai lung;
sau, potrivit altei legende, că marele cutremur care s-a produs la
moartea Lui a făcut să se încline crucea. O altă explicaţie (probabil şi
cea mai corectă) este aceea că, crucea înclinată este reprezentarea
crucii Sfântului Andrei. Se consideră că Sfântul Andrei este cel care a
introdus creştinismul în Rusia.
| |
Crucea crenelată
| |
Această
cruce heraldică evocă crenelurile unei fortăreţe sau ale unui castel,
putând fi folosită în această formă ca simbol al “Bisericii militante”
(biserica luptătoare, prin contrast cu biserica triumfătoare – adică
toţi cei care au urcat la Dumnezeu).
| |
Crucea floare-de-crin
| |
Asemănătoare crucii cu motiv floral (prezentată mai jos), această cruce evocă Sfânta Treime şi Învierea.
| |
Crucea florală
| |
Capetele în formă de crin ale acestei cruci evocă Sfânta Treime.
| |
Crucea grecească
| |
Formă arhaică a crucii, având braţele de dimensiuni egale.
| |
Crucea ionică
| |
Este crucea pe care Sfântul Columb a dus-o pe Insula Iona în secolul al VI-lea.
| |
Crucea de Ierusalim, a cruciatului, formată din cinci registre
| |
Această
formă complexă se compune dintr-o cruce principală, la rândul ei
formată din patru cruci în forma literei T, care este o reprezentare
simbolică a Legii vechi-testamentare. Cele patru cruci greceşti de
dimensiuni mai reduse reprezintă împlinirea Legii prin învăţăturile
evanghelice ale lui Iisus Hristos. Unii exegeţi furnizează interpretarea
conform căreia ea ar reprezenta activitatea misionară a Bisericii, care
a răspândit cuvântul Evangheliilor în cele patru zări ale lumii. Iar
alţii susţin că cele cinci cruci ar simboliza cele cinci răni pe care
le-a primit Iisus Hristos pe cruce (mâini, picioare şi coastă). Această
cruce a apărut pe blazonul lui Godfrey de Bouillon, primul rege al
Regatului creştin al Ierusalimului. Ea este integrată în heraldica
cruciaţilor.
| |
Crucea latină
| |
Această
reprezentare a crucii, şi cea mai răspândită, evocă sacrificiul suprem
pe care l-a făcut Iisus Hristos pentru a răscumpăra păcatele omenirii. Crucea este goală pentru a ne aminti de momentul Învierii şi de speranţa în viaţa veşnică.
| |
Crucea latină (cu proclamarea)
| |
Iniţialele
în alfabet latin simbolizează inscripţia de pe crucea lui Iisus
Hristos, scrisă din porunca lui Pilat: “Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum –
Iisus din Nazaret, regele iudeilor”
Ioan
19:19 Pilat pregătise o inscripţie care a fost fixată pe cruce. Ea suna
astfel: “IISUS DIN NAZARET, REGELE IUDEILOR”. 20 : “Mulţi evrei au
citit acest semn, fiindcă locul în care Iisus a fost răstignit pe cruce
era aproape de cetate, iar semnul a fost scris în aramaică, latină şi
greacă”. (NIV)
| |
Crucea malteză
| |
Cele opt vârfuri exterioare simbolizează regenerarea. Unii susţin că ar reprezenta cele opt virtuţi.
Crucea apare pe blazonul Cavalerilor Ioaniţi, aceiaşi care au fost
alungaţi de turci din Insula Rodos şi s-au refugiat în Insula Malta . Malta este insula pe care a naufragiat corabia Sfântului Pavel.
| |
Crucea Naşterii Domnului
| |
Această cruce în formă de stea aminteşte povestea Naşterii lui Iisus Hristos, anunţând scopul pentru care El s-a întrupat.
| |
Crucea pontificală
| |
Această
cruce este emblema oficială a papalităţii. Ea nu poate fi folosită
decât de Papa însuşi. Se spune că cele trei bare orizontale ar
reprezenta cele trei răspântii de pe Golgota. Mult mai probabil, ele
simbolizează cele trei direcţii ale autorităţii papale : Biserica,
pământul şi cerul.
| |
Crucea pătimirii
| |
Capetele ascuţite ale acestei cruci latine reprezintă pătimirea lui Iisus Hristos răstignit pe cruce.
| |
Crucea "Patee"
| |
Această
cruce este frecvent confundată cu crucea malteză. Este o cruce a
Ordinului lui Hristos si are origine templiera. Reprezintă varianta
crucii "Patee" inscrisa in patrat.
| |
Crucea "Patee" - varianta
| |
Are aceleaşi semnificatii ca si precedenta numai ca este inscrisa in cerc.
| |
Crucea patimilor
| |
Această
cruce simbolizează crucea pe care a fost răstignit Iisus Hristos. Este
una dintre crucile care apar pe mantia Cavalerilor Templieri. Se pare ca
este crucea pe care le-a fost oferită spre a o purta de catre Papa
Eugeniu in 1146.
| |
Crucea templieră
| |
Cruce
care apare pe scutul cavalerilor templieri si pe pânzele corabiilor
Ordinului. Crucea apare aplicată pe rasa calugarească care se afla sub
mantia de cavaler.
| |
Crucea patriarhală
| |
Această
cruce ecleziastică purtată de patriarhi apare frecvent reprezentată în
arta creştină. Bara superioară simbolizează inscripţia plasată pe cruce
de Pilat. A fost adoptată de cardinali şi de episcopi ca semn distinctiv al rangului în ierarhia bisericească.
| |
Crucea episcopală (Pommee)
| |
Capetele
în formă de măr simbolizează roadele vieţii creştineşti. Fiindcă acest
motiv era reprezentat pe veşmintele preoţeşti în perioada creştinismului
timpuriu, crucea în această formă este uneori denumită cruce
episcopală.
| |
Crucea Sfântului Andrei
| |
Potrivit
tradiţiei, Sfântul Andrei a simţit că este nedemn să fie răstignit la
fel ca Domnul Dumnezeul său, astfel încât el a implorat să i se facă o
cruce de formă diferită. Crucea Sfântului Andrei este un simbol al umilinţei, al pătimirii şi al martiriului.
| |
Crucea în T
| |
Crucea
de forma literei T din alfabetul grecesc este cea mai simplă dintre
toate cruciformele. Este frecvent folosită drept cruce a profeţiei, sau
cruce vechi-testamentară, fiindcă reprezintă semnul pe care, conform
tradiţiei, l-au făcut israeliţii cu sângele mielului jertfit pe stâlpii
din Egipt în noaptea dinaintea trecerii miraculoase a mării. Crucea de
forma literei T este frecvent reprezentată în chip de stâlp pe care a
ridicat Moise şarpele de aramă în pustia Egiptului.
| |
Crucea triumfului Împărăţiei lui Iisus Hristos pe pământ
| |
Această
cruce simbolizează triumful şi venirea Împărăţiei lui Iisus Hristos.
Este frecvent întâlnită în arta religioasă creştină, fiind reprezentată
în vârful sceptrului purtat de Iisus Hristos care domneşte cu slavă
peste Împărăţia Sa.
|
NON NOBIS DOMINE NON NOBIS, SED TUO NOMINI
DA GLORIAM !
Acest ordin cavaleresc a luat fiinta în anul 1118, cu scopul de a păzi locurile sacre din Ţara Sfântă, precum şi drumurile frecventate de către pelerini, ajungând la un maxim de popularitate ăn secolul al XIII-lea.
Templierii se considerau ca fiind cavaleri ai
Domnului, fiind supuşi Bisericii.
Deviza lor era "Non Nobis, Domine,
Non Nobis, Sed Tuo Nomini da Gloriam", adică "Dă-ne glorie Doamne, nu
pentru noi, ci pentru numele Tău".
Este poderoso secreto trae incrustadas siete piedras preciosas con los colores de Los Chakras que se convierten en centros de energía. Al portar la Crux gemmata
RăspundețiȘtergerenos brinda salud en el alma y el cuerpo, protegiéndonos de cualquier clase de daño que quieran hacernos por envidia o maldad.
Eu am o cruciulița ce are la baza semnul ce reprezintă femininul..un cerc și o cruce în jos.. ce reprezinta?
RăspundețiȘtergereEu am o cruciulița ce are la baza semnul ce reprezintă femininul..un cerc și o cruce în jos.. ce reprezinta?
RăspundețiȘtergereAm căutat o posibilă explicaţie, dar nu am găsit nimic. Posibil să fie marcajul bijutierului.
Ștergere