Relativ recent, mai precis în data de 2.06.2014, sub semnătura "Religia - un instrument al supravieţuirii? De ce cred oamenii în supranatural" am decis să preiau integral pentru Aqvila, fără nicio modificare şi nicio intervenţie, articolul respectiv, deşi, personal, am convingerea că în spatele oricărei religii sunt ascunse interesele unor grupuri, mai mari sau mai mici, ale căror scopuri nu numai că nu mai au nimic în comun cu doctrina spirituală, ba chiar intră în contradicţie evidentă cu aceasta, dar, ca de fiecare dată, mă abţin de la alte comentarii, tocmai pentru a vă lăsa neinfluenţat "liberul arbitru".
Ţin să menţionez, mai ales pentru cei ce citesc "în diagonală", că articolul nu ierarhizează cultele religioase şi nici nu le poziţionează în vreun raport unele cu altele. Pe site-ul "Descoperă.ro", comentariile au derapat uşor spre polemici neelegante.
Există azi în lume peste 4000 de religii, estimează unii cercetători.
De milenii, cultura umană e dominată în mare măsură de credinţa în
„ceva” aflat mai presus de firescul vieţii de zi cu zi, în existenţa
unor entităţi înzestrate cu puteri superioare celor umane - de la
spiritele pădurii până la un zeu unic şi atotputernic. Pe baza acestei
convingeri s-au născut religiile – ansambluri organizate de credinţe, de
practici şi de viziuni asupra lumii, care încearcă să explice Universul
şi locul omului în acest Univers. De fapt, însă, nu există o definiţie
unanim acceptată a religiei, după cum nu există consens nici în ceea ce
priveşte originea religiilor. De ce, cum au apărut ele? Iată o
explicaţie recentă, incitantă şi surprinzătoare - o teorie care,
analizând relaţia dintre gândirea religioasă şi comportamentul uman, în
diferite culturi, pune similarităţile observate pe seama faptului că
anumite procese mentale umane s-au adaptat pentru a mări şansele de
supravieţuire, în vremurile preistorice. Religia, un instrument al
supravieţuirii? Dintr-o perspectivă psihologică, e foarte posibil să fi
fost aşa, cred unii cercetători care studiază apariţia religiilor umane
dintr-o perspectivă evolutivă.
Ei cercetează aşa-numită teorie cognitivă a religiei, care susţine că modul în care funcţionează mintea umană îi predispune pe oameni la adoptarea unor credinţe în supranatural,
ce formează baza religiilor; astfel, apariţia religiilor poate fi
explicată în cel mai firesc mod, prin înclinaţiile naturale ale
oamenilor, determinate de modul lor obişnuit de a gândi.
Teoria a fost prezentată pe larg în urmă cu 2 decenii, într-o carte publicată în 1994, The Naturalness of Religious Ideas, al cărei autor, antropologul francez Pascal Boyer, este unul dintre iniţiatorii acestei viziuni.
Mai recent, în 2001, într-o altă lucrare, Et l'homme créa les dieux : Comment expliquer la religion,
el a reluat acestă abordare evolutivă a originii conceptelor
religioase, explicând în ce fel şi-au alcătuit oamenii aceste concepte
şi de ce acestea s-au bucurat de un succes atât de mare, dăinuind şi
dezvoltându-se de-a lungul timpului.
Ideea centrală este aceea că noi, oamenii, ca urmare a modului
în care funcţionează mintea noastră, avem o „predilecţie” spre
elaborarea unor credinţe în supranatural; apărute la oamenii
preistorici, asemenea credinţe s-au diversificat şi dezvoltat, luând
forma numeroaselor religii care au existat şi există în culturile
lumii.
Această abordare evolutivă a religiei a fost prezentată recent într-un articol publicat în The Conversation,
de către dr. Steve Kelly, un cercetător de la Universitatea
Strathclyde, Marea Britanie, specialist în neuroştiinţe şi pasionat el
însuşi (pe lângă domeniul său principal de interes – învăţarea) de
psihologia cognitivă a religiei.
Această viziune porneşte de la observaţii asupra psihologiei umane şi asupra felului în care modul nostru specific de a gândi
i-ar fi ajutat pe primii oameni, în timpurile preistorice, să
supravieţuiască în condiţiile extrem de dificile ale existenţei lor. Azi
avem, din fericire, si alte moduri de a cunoaste si a de a ne explica
lumea. Dar in preistorie lucrurile stateau cu totul altfel.
Cum gândesc oamenii?
Una dintre caracteristicile minţii umane este următoarea: când se
întâmplă ceva, survine un eveniment oarecare, noi suntem înclinaţi să
considerăm că a fost produs de o creatură vie, adică avem tendinţa de a presupune existenţa unui agent.
Aşa erau înclinaţi să gândească oamenii primitivi şi e uşor de înţeles
de ce: aşa îi învăţase evoluţia, care îi „forţa” să adopte comportamente
ce măreau şansele de supravieţuire. După cum explică dr. Kelly în
articolul său, dacă vedeau frunzele unui tufiş mişcându-se ori auzeau
trosnetul unei rămurele, puteau să presupună că sunt provocate de vânt,
dar era mult mai bine să presupună că era vorba despre un animal de
pradă şi să o ia la fugă; cei care făceau aşa aveau şanse mult mai mari
de a supravieţui.
Supravieţuitorii transmiteau urmaşilor această tendinţă de a presupune
existenţa unui agent (o fiinţă vie) în spatele evenimentelor vieţii de
zi cu zi. Altfel spus, selecţia naturală a favorizat prevalenţa acestui
fel de a gândi.
O altă particularitate a minţii umane ţine de modul în care îi vedem ce cei din jur.
Omul este o specie socială, dar viaţa în grup are dificultăţile ei.
Pentru supravieţuire, era important ca membrii tribului preistoric să se
înţeleagă între ei, dar pentru asta era necesar ca fiecare să înţeleagă
cum gândesc ceilalţi, credinţele lor, concepţiile lor. Atunci când
suntem puşi în faţa unor comportamente ale altor oameni, noi presupunem
automat că există anumite motive pentru care se comportă în acel mod şi
încercăm să desluşim acele motive, pentru a înţelege acel comportament.
Această capacitate este denumită de psihologi „teoria minţii”;
nu toate speciile au această teorie a minţii, se crede, dar la om ea
este prezentă într-un grad înalt. Graţie ei, oamenii manifestă, în
general, un grad înalt de empatie, fiind capabili să îşi dea seama de
stările de spirit ale celorlaţi şi să le înţeleagă modul de a gândi şi
comportamentul. (Cercetări recente sugerează că şi animale precum câinii şi pisicile au o teorie a minţii, măcar rudimentară.)
Cum au influenţat aceste două particularităţi ale psihicului uman –
teoria minţii şi convingerea că există un agent care produce
evenimentele – predispoziţia umană spre credinţa în supranatural?
Steve Kelly ne propune să ne imaginăm o scenă în care un om preistoric,
aflat într-o peşteră, aude zgomotul unei pietricele căzând, undeva în
fundul peşterii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.