Bardo Thödol, sau "Cartea tibetană a morţilor" este un text ezoteric,
straniu, profund, tulburător, însă pe care am fi tentaţi să-l catalogăm,
cu optica noastră de europeni, ca fiind lipsit de credibilitate şi de-o
îndrăzneală fără margini. Cine poate lua o scriere care ne prezintă, cu
lux de amănunte, ceea ce se petrece după moarte mai în serios decât ca
pe-o fabulă bine scrisă şi-atât?
Cu toate acestea, în măsura în care a pătruns până acum la noi, prin
traduceri în limbile de largă circulaţie, dar mai ales în Occident,
"Cartea tibetană a morţilor" se bucură de o mare audienţă, şi aceasta nu
numai datorită valenţelor poetice deosebite ale scriiturii. Este vorba
aici de un fenomen psiho-social mult mai complex şi mai dramatic, de
pierdere a sentimentului religios, manifestându-se în special, aşa cum
afirma Mircea Eliade, printr-un sentiment de desacralizare a morţii.
Forţa scrierilor sacre orientale, cu impact determinant asupra
conştiintei europeanului nerefractar la ineditul lor, constă tocmai în
revalorizarea actului morţii, în soluţiile ontologice oferite, în
depăşirea gândirii conceptuale, care, în general, se opreşte epuizată în
faţa actului suprem al existenţei şi în utilizarea rezultatelor
concrete obţinute prin tehnicile specifice de interiorizare şi
meditaţie. În seria acestor scrieri, "Cartea tibetană a morţilor" este
textul cel mai direct aplecat asupra fenomenului morţii, ca aplicaţie
fidelă a doctrinei buddhismului tantric tibetan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.